Monday, February 3, 2014

Hati yg selalu kau lukai....

Disaat kau sedang enak menyuap makanan ke mulut mu...
aku masih lagi menyuap anak mu untuk pastikan dia kenyang terlebih dahulu...

Disaat kau sedang seronok lepak diluar bersama kawan2 mu di kedai makan...
aku masih mendodoikan anak mu di rumah hingga lewat malam...

Disaat kau sedang nyenyak tidur..
aku bangun di malam hari utk membuat susu dan menukar lampin anak mu..

Disaat kau berjalan pantas dihadapan...
aku masih terhuyung hayang berjalan di belakang.....

Disaat kau leka dgn minat mu..hobi mu...
aku terpaksa mengorbankan dan melupakan keinginan ku...



aku tak pinta hadiah semahal hadiah ku utk mu...
aku tak pinta emas berlian permata dari mu...

hanya aku pinta hak ku...perhatian darimu..nafkah wajib dr mu..pakaian ku..kelengkapan ku...

ku cuba menahan keinginan ku kerana mu...
kerana xingin membebankan mu...
namun....

semua pengorbanan ku langsung tidak dihargai dek kerana keutamaan mu pd keluarga mu...

mane letak nye keutamaan mu utk isteri dan anak2...


ku kendong 9 bulan ku susui ku riba ku jaga zuriat mu walau pahit jerih...bdan ku penat namun...
kau xpenah cuba memahami segala pengorbanan itu...

bukan membantu tp cukup la utk memahami ape yg aku rase ape yg aku alami...

sakit ku lahirkan zuriatmu...
sakit ku yg xpenah kau rase...
tp cukuplah sekadar kau memahami dan cuba mengerti pergorbanan itu...

jika itu doa mu utk ku....
akan ku pergi meninggalkan mu...
ku hanya ingin zuriatmu melihat dunia...
biar pun nyawa ku ditukar ganti...

namun....
demi zuriatmu...ku relakan jua...








Wahai suami sekalian.. 

Hargailah isteri kita sebaiknya. Apabila ada tercalit perasaan tidak puas hati dan ingin marah kepadanya.. Ingatlah akan pengorbanan yang telah dia berikan kepada kita. Zuriat keturunan kita yang lahir dari rahimnya. Diamkanlah diri tenangkanlah hati. Bila keadaan kembali reda, bersuaralah. Nasihatilah mereka dengan hikmah hasanah. Bukan dengan kekerasan yang bakal mengundang padah. Sesungguhnya wanita itu dijadikan dari tulang yang bengkok. Andai ditegakkan dengan kekerasan nescaya kan patahlah ia. Akan tetapi andai dilentur dengan lemah lembut dan profesional, dia kan menjadi bidadari kita bukan setakat di dunia tetapi di syurga yang kekal selamanya.


salam sayang
<3 Husna Safiya <3


No comments :

Post a Comment