Tuesday, July 9, 2013

Lahirnye puteri kesayangan mama 24/05/2012

Salam Ramadhan semua (^_^),

arini ni 1st day kite berpuasa kan...tp saya ingin bercerita tentang kisah saya setahun yang lalu, wah rase nye cam dah lama kan (^_^) tp      sebenarnye cm baru semalam husna dilahirkan...detik2 cemas tu xpenah dilupakan...sampai bile-bile....

picture2 kat bawah ni picture mak buyong yang dah sarat sgt dah, tunggu masa je nk meletup..hehehe...
tp ni 1 tahun yg lalu ye, mmg tembam skt, tp skrg da slim melim yea...hahaha....


time ni dgn kawan2 opis kat PD, makan2 & wat BBQ


time ni hubby sy amek pic curi, sbb sy xsuke org amek pic pewot muncit sy..hehe


time ni kat pantai Morib...time air surut..:)

time ni g kenduri kawen kawan UTM, classmate kami, tembam sgt kah?

oh muka aku rase ilang seri coz baby girl...semua baby da curik, hehe

masa ni kenduri kawen kawan opis kat shah alam, basah2 kena hujan renyai2


tgk  kat situ ade 3 mak buyong yg akan meletop...tp aku yg 1st..hehe


masa ni kat kampung, pantai seri 7, tumpat terigin sgt g pantai coz nk tgk sunset!


och! nmpak sgt pewot yg dah terlalu besar! (~_~) hahaha


masa ni kat airport anta mak mentua pegi umrah 


pada 23/05/2012 aku masih larat ke opis, mencari rezki dan menunaikan tanggungjawab aku sebagai org mkn gaji....
pada malam 23/5/2012, suami kuar main futsal, jadi aku bersendirian di rumah, sbb aku nak rehat & xlarat da nak kuar jalan...
dalam pukul 10.30 mlm, aku mula rase sakit. tp sikit2 jela..xde la sakit sgt...
pegi la toilet, cm keluar air ketuban skt, sdgkan masa tu xtaw pon tu air ape...tp warna pekat2 kuning skt...
pastu mula lah rase risau, mcm2 da pk nie...pk yg bukan2 pon ade...


terus msg hubby, cakap sakit perot:

bini; abg cpt balik sakit perot ni
.........................
..................
......
setengah jam kemudian, baru la hubby reply:

laki: sakit sgt ke syg???


tp aku xsempat reply msg tu, tup tup, suami da smpai depan pintu, terus menuju arah aku, abes sume barang kat tgn dia dilepaskan, kerana risau kan aku...

aku cakap sakit kejap, pastu xsakit, kontraksi dalam 10 minit selang....

okeh, hubby aku pon sedikit tenang, tp dia da mula ajak aku ke hospital awl2 lg...
cuma aku xnak terburu2, kot kot la false labor lagi cm aritu...
takot pon ade gak sebenarnye..takot nk bersalin!!! (O_o)'   huhuhu

tapi makin lama makin kerap kontrak itu, selang 5minit lak...
jam da 12.45 tgh malam...
aku da xtahan sgt, sakit nye tu da semakin kuat...
suami ku paksa juga ku ke hospital, beg baby mmg da ready, cuma beg mummy nye belum, hehe lupa, ingt baby je kan...pastu ape lg hubby pon cepat2 ler sumbat2 baju mane2 yang tercapai & kain batik...terus 
keluar...

smpai2 je d hospital kajang terus masok wad bersalin, wad tu pulak bilik 2 org je..org sebelah aku pon tgh tunngu nk bersalin, tgh sakit2 cm aku jgk...
tp dia kejap2 kuar jalan...
aku mmg xlarat la nk jln, sakit sgt!
takot terberanak time jln or berdiri :p hahaha ( ni dah pk bkn2 la nih)

mmg malam tu aku xdpt lgsung tdo or lelapkn mata sekali pon....
sbb sakit sgt...mengerang aku sorg2..tp doc or nurse jarang2 nmpak la kelibat dorg cek pesakit...


pagi 24/05/2012 aku masih sakit, nurse bawak kan sekeping roti & secawan milo, kata nurse:

nurse: awk kena makan sikit sebelum masok labor room, bia ade tenaga skt nk telan, awk xmkn pape sejak mlm td lg kan...
aku: yer nurse (dlm ati aku ckp, nk mkn cm ner???sakit sgt, nk mkn pon xlalu....xselera lgsg)

tp mmg betol la nurse tu cakap kan...hehe, aku pon makan la roti tu sikit, xabes pon sbb da xleh nk telan...wat syarat jela t kalo nurse nmpak..hehehe..pastu minum milo...dahaga sgt smpai abes 1 cawan...


pastu nurse tolak masok waiting room, depan labor room...
kat situ, doc pecah kan air ketuban, supaya kontraksi semakin kuat dan mempercepatkan bukaan...
coz dr malam tadi bukaan 4 cm...so xleh la nk push2 lagi ye...

bile doc gunting je beg air ketuban tu, laju je air ketuban tu kuar....
doc pasangkan beg air kencing supaya aku xperlu bgn2 ke toilet...

aku terus baring je ats katil tu smbil mengerang, tp xade nurse yg jaga or awasi aku, terasa dahaga sangat tp pada siapa aku nk minta sedikit air......
mmg sungguh terkilan & kecewa dgn cara pengurusan hospital tersebut...lain kali xdan da bersalin di situ (getus hatiku) hehee...cm ayat novel lak :P

aku menunggu berjam2 lama utk bukaan lebih luas sblm push, namun hanya 6 cm bukaan sahaja yg termampu....
bayangkan aku menahan kesakitan dari awal pagi sehingga lah kul 11 malam (24/05/2012) doc decide utk lakukan operation pada malam itu jugak...katanya bukaan hanya 6 cm dan itu yang menyebabkan aku terpaksa di operate...

di luar bilik operation, aku sempat memohon maaf dgn suami agar segala berjalan lancar...namun dalam hati kecil ku, berserah sume nya pada Allah, aku pasrah....

masuk ke bilik operation, semua nye putih & sejuk membeku...aku mula menggigil dan kesakitan semakin kurang terasa...
doc menyuntik bius di tulang belakang dan aku mula rase kaku...tapi aku masih blh sedar (mata still blh bukak), bius separuh badan...

dan operation dimulakan.....
.........................................................
.........................................
........................
aku tidak langsung merasa sakit...
aku cuma terasa kulit perut diregang...ditarik...dijahit...disedut darah...

dalam 2 jam lebih operation berjalan dgn baik...
aku tidak mengalami pendarahan yang teruk...dan tidak perlu beg bekalan darah...


tetiba aku dengar suara nyaring baby nangis, Ya Allah, hanya tuhan je yg tahun betapa bahagia nye aku kini yg bergelar Ibu :)

tp aku hanya mampu tersenyum pada saat itu, aku lgsg xmampu menunjukan reaksi super happy ku..hehe :)

doc yg bertanye pada aku, " baby girl or boy, puan??"

aku terus cakap girl (sambil terus tersenyum....:)


kemudian aku serah kan pada nurse & doc baby comey itu, belum puas aku tgk raut wajah insan baru dalam hidup ku...dalam hati, "anak aku ni ikot rupa siapa ye?? " hehee...


aku di tolak ke luar bilik operation dan diberi oksigen kerana aku sesak nafas...sejam kemudian aku di bawa ke wad biase...

sejam selepas tu, nurse bawa kan baby kecik ke arah ku, Ya Allah, bahagia nye aku rase bile suami aku begitu gembira (xpenah aku tgk dia begitu gembira)

di iqamadkan baby kecik yang belum benama itu di depan ku yang masih lemah dan xbermaya..



INILAH DIA INSAN KECIK YG BUAT HIDUP KU SEMPURNA SBG WANITA, ISTERI & IBU

baby kecik mama baru lahir 3 jam selepas melihat dunia

bile tdo comel sgt!...perasan x ade kalimah ALLAH d telinga husna ????

mata sepet masa lahir, bile da besar mata makin bulat ikot mama (^_^)

kecik je baby mama ni masa lahir 2.7 kg

ololo...comey sgt dia tdo..

si bolat mama tdo lena dibuai mimpi indah 





Terima kasih sayang kerna buat hidup mama ceria walaupon penat :)
Terima kasih sayang kerna  buat hidup mama lebih lengkap dan sempurna :)

mama sayang Husna Safiya .....




Berpantang bagi yang bersalin secara c-sect/pembedahan

1. Berpantang makan:Berikut adalah lauk yang dibenarkan selam 100 hari.
- Buah: epal merah dan oren sunkist shj.
- Sayur: sawi, carrot, brokoli, ulam-ulaman yang tidak menjalar
- Ikan: haruan, ikan merah, siakap, tenggiri, selar, bawal putih.
- Daging dan ayam

2. Berpantang cara:
- Berpantang suami 100 hari.
- Berpantang seperti orang bersalin normal. (Elakkan bersejuk-no air cond dan kipas. Selalu memastikan badan dalam keadaan panas dan berpeluh_

3. Rawatan untuk orang berpantang c-zer
- Urut: Dimulakan selepas 120 jam selepas bersalin. Teknik urutan perlu lembut. Urut seluruh badan termasuk perut (perut dan rahim 2 organ berbeza. Urut dikawasan perut perlu lembut dan boleh membantu ibu-ibu2 mengeluarkan angin). Elakkan sengkak dan pegang dikawasan czer

-Tungku: Tidak boleh bertungku sama sekali

- Tuam: Ganti kepada tungku. Ia adalah teknik mendemah seluruh badan menggunakan batu sungai yang dibalut daun2 herba. Elakkan terkena tempat pembedahan. tetapi perlu dilebihkan bahagian perut dan ulu hati untuk memcahkan angin. Dan perlu letak batu tuam itu di atas tundun (bawah dari tempat czer, atas dari pembukaan klitoris) untuk membantu memecahkan darah beku. Hanya letak sehingga panas. Tak boleh diayak )

- Bengkung: Membantu "memegang" rahim supaya ibu rasa selesa untuk bergerak. Ikut common sense, jangan diikat ketat dibahagian czer. Tetapi selepas minggu ke2, ketatkan sedikit ikut keselesaan. Orang czer memang susah untuk elakkan perut buncit. tetapi jika rajin berbengkung malam dan memakai girdle pada siang hari selama 6 bulan (atau setahun), perut akan kembali kebentuk asal, dan potongan badan akan menjadi lebih terurus berbanding yang tidak berbengkung langsung. Berbengkung juga membantu melawaskan pengeluaran darah kotor dari rahim dan membantu pengecutan rahim dengan lebih sempurna

- Mandi herba

- Makan ubatan tradisional berasaskan herba. Herba tidak panas dan melawaskan pembuangan air besar. Dan pilih herba yang dapat membantu merawat urat.


Secara realistik, berpantang czer memerlukan 3 kali ganda lebih penjagaan dari orang bersalin normal. Kerana ibu yang bersalin normal, urat dan otat mereka hanya menegang dan mengendur ketika proses contraction dan meneran bayi manakala ibu yang bersalin secara pembedahan, segala urat dan otot dikawasan peranakan itu dipotong (atau boleh dikatakan dilapah).

Oleh itu, adalah salah jika ada yang mengatakan orang czer tidak perlu berpantang.






salam sayang 
<3 Husna Safiya <3




No comments :

Post a Comment